Belgische Gin wint gouden medaille op prestigieuze Internationale Wine & Spirits Competition (IWSC)

Strange Donkey behaalt met zijn wintergin goud in de categorie 'Gin & Tonic'

Gisteren werden in Londen de winnaars bekendgemaakt van de International Wine & Spirits Competition. De jaarlijkse competitie is dè referentie als het aankomt op het erkennen van kwaliteitsproducten in de 'wine en spirits' sector. De Antwerpse Gin Strange Donkey behaalde er een gouden medaille met zijn limited edition Wintergin.

In citrus we trust

Strange Donkey is het verhaal van vijf fijnproevers die vanuit hun uiteenlopende functies en ervaring hun kennis bundelden om hun gezamenlijke passie uit te oefenen. Een perfecte mix van productkennis, smaakcombinaties, distillatietechnieken en branding maken van Strange Donkey een verrassende en unieke kwaliteitsgin. De london dry gin met citrusbasis, werd al snel na de lancering in 2015 ook al bekroond met een zilveren en bronzen medaille op de prestigieuze IWSC.

Lokale ingrediënten

De vijf initiatiefnemers willen met hun gins ambachtelijk te werk blijven gaan, en een stabiele speler blijven in de gehypete markt. Een bewijs van hun lokale verankering en passie voor het product is dat de Strange Donkey zes exclusieve citrusvruchten en zeventien kruiden bevat, die zoveel mogelijk door de makers zelf worden geteeld.

Wintergin

Sinds 2016 heeft Strange Donkey er in de winter een broertje bij.

De Wintergin wordt ook in hometown Vremde (Antwerpen) gedistilleerd. Met Yuzu, een Japanse citrusvrucht, in de hoofdrol, blijft deze gin trouw aan de verfrissende citrusbasis van de originele Strange Donkey, maar met een verwarmende toets van Japanse kruiden, shiso en kerselaarbloesem.

“We speelden al langer met het idee om een nieuw product te lanceren. Omdat wij met een kleine ketel werken, kunnen wij vlot experimenteren met nieuwe smaken. Een absolute troef hierbij is dat wij de kruiden voor de gins in de ketel leggen tijdens het distillatieproces.Hierdoor krijgt elke gin een uniek artisanaal karakter”

Hans Eelen, mede-oprichter

De limited edition Wintergin is vanaf eind september te verkrijgen via verschillende drankenwebshops (prijs: 46 euro) en in gespecialiseerde handelszaken (meer info op de site). Wie de bekroonde gin al eerder wil proeven, kan een ontdekkingsbox met 2 kleine flesjes (Strange Donkey + wintergin) en 2 Goldberg Tonics (in totaal goed voor 4 gin-tonics) bestellen (29 euro).

Voor de echte ginlovers is er een geschenkbox met grote fles wintergin, een miniatuurflesje Strange Donkey original, 2 glazen en een vorm om kleine ijsblokjes naar het beeld van de gekende ezel te maken (prijs: 79 euro). Beiden te bestellen via deze webshop.

Ambassadors

Ook topchefs kiezen steevast voor Strange Donkey in hun restaurant. Zo zijn oa Tim Boury (*), de broertjes Hendrik en Kamiel van Blend Catering, topsommelier Joery Delille en Nederlandse topchef Leon Mazairac (Podium onder den dom) trouwe ambassadors.

Toekomstvisie

De bezielers van de gin verwachten alvast dat deze bekroning grote gevolgen zal hebben. “Het verdict van de jury wordt in de internationale vakpers gepubliceerd en zal ook worden meegedeeld aan zo’n 10.000 distributeurs wereldwijd. Vanaf volgende week lanceren we Strange Donkey alvast in Nederland, dat stond al gepland

Over IWSC

De IWSC beoordeelt jaarlijks inzendingen uit meer dan 90 landen wereldwijd. Naast een blinde smaaktest worden de inzendingen ook onderworpen aan een gedetailleerde chemische en microbiologische analyse. De jury bestaat uit meer dan 400 experten wereldwijd, en het proeven neemt zo'n 7 maanden in beslag.

Legende Strange Donkey

De oorsprong van de naam ‘Strange Donkey’ moet niet te ver worden gezocht. Een legende wil dat de vroegere bewoners van Vremde beslisten om een kerk te bouwen daar waar de ezel halt hield om te drinken. Toen hij op een ongewone plaats stopte, reageerde men verbaasd. ‘Strange Donkey’ verwijst speels naar de ezel terwijl de letterlijke vertaling ‘vreemd’ een link legt met de Boechoutse deelgemeente waar de gin is ontstaan en wordt gedistilleerd.

Download PDF
Download PDF
Over buro coco

Welcome to the buro boco pressroom.
We're a crispy PR-agency with a special love for cool lifestylebrands and a nose for the extraordinary. Our restless minds are always in the search of novelties, needles in haystacks and funny features. What else? We like to see ourselves as superninja's in an ever- and fastchanging landscape.

PS. A little glitter never killed anyone, right?



berichten