DUURZAAMHEID IS GEEN OVERBODIGE LUXE

Belgisch luxe tassenlabel Commori draagt een belangrijke boodschap uit

De tijd dat madammen met een bontjas de luxe modewereld trokken, is voorbij. Bij Commori, luxe tassenlabel van de Belgische Sylvie Mertens, gaan luxe en duurzaamheid hand in hand. De lederen tassen van Italiaanse makelij voegen een vleugje luxe toe aan de garderobe van elke vrouw.

 

Het begon allemaal met een tasje van Louis Vuitton dat Sylvie voor haar achttiende verjaardag kreeg. Ze vond het tasje zelf niet mooi omwille van het repititieve logopatroon maar het intrigeerde haar dat er zoveel mensen zijn die een handtas kopen omwille van een logo en de handtas zo een statussymbool kan worden.

Het zette haar aan denken over de rol die mode kan spelen en de boodschap die een logo met zich kan meedragen. De economiste ging later leerbewerking studeren en focuste daarna op de productie van handtassen. Haar doel? Aan de hand van haar tassen met kenmerkend logo een boodschap overbrengen bij een moeilijker te bereiken doelgroep. Allesbehalve overbodige luxe dus.

Duurzaamheid troef

Om de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden, besloot de ontwerpster te produceren binnen Europa. De keuze voor Italië, gekend voor haar vakmanschap binnen het luxesegment, was dan ook vanzelfsprekend. De huiden zijn afkomstig van koeien die uitsluitend bestemd zijn voor vleesconsumptie en worden gelooid met pigmenten van natuurlijke oorsprong. Het water gebruikt voor de productie is dan weer afkomstig uit de Arno rivier. Het water gaat na gebruik nog gezuiverder de rivier terug in.

Dankzij het 'leervriendelijke' proces gaat vegetaal gelooid leder langer mee.

Ik heb heel graag comfort, ik kan het ook niet opgeven, maar je kunt in alles minderen. Alle producenten moeten gewoon leren comfort produceren met respect voor de volgende generatie. We geraken ooit wel gewend dat we niet meer 100 stuks in onze kleerkast hebben liggen, maar dat 20 kwalitatieve stuks ook wel ok zijn.

Sylvie Mertens

Tijdloze elegantie

Een transformeerbare clutch, een kleine of grote schoudertas of een iets volumineuzer model, de eerste collectie van Commori bevat het allemaal. Dankzij de sobere kleuren zwart, camel en lichtgrijs en haar simpele design zijn de tassen tijdloos en passen ze bij elke outfit en gelegenheid. Sober en toch gesofisticeerd, volledig in lijn met de stijl van Mertens. Een eyecatcher is zonder twijfel het logo dat geïnspireerd is door een stukje boomschors, aangepast van kleur al naargelang de kleur van de tas. Sylvie zou nooit haar eigen naam op een tas willen zien, maar met het logo van boomschors (en haar naam die in het Japans bos betekent), doet ze toch een subtiele verwijzing naar wie er achter het label zit.

 

What’s in a name

Sylvie is naast ontwerpster bovenal mama en haar dochters komen steeds op de eerste plaats. Dit komt ook tot uiting in de naam van het merk ‘Commori’, waarvan het eerste deel ‘Com’ verwijst naar de eerste letter van de namen van haar dochters Chloé, Olivia en Marilyn. Het tweede deel ‘Mori’ wat bos betekent in het Japans is dan weer een verwijzing naar haar eigen naam.

Het proper produceren zou voor elke producent een evidentie  moeten zijn om de volgende generatie ook een propere wereld te gunnen. Het zou echt mijn hart breken, mochten mijn kinderen en kleinkinderen in een vuile wereld terecht komen.

Sylvie Mertens

Die Japanse invloed vinden we niet enkel terug in haar merknaam, ook in het dagelijkse leven wordt de ontwerpster geïnspireerd door de Japanse esthetiek en levensfilosofie. Eenvoud die siert, natuur die een grote rol speelt en subtiele details die niet over het hoofd gezien worden. Niet toevallig de rode lijn doorheen haar collectie.

Praktisch

Vanaf augustus zijn de tassen te koop online en in high-end multi-brandboetieken. Wie echt niet kan wachten, kan nu al haar favoriete model in preorder bestellen via de webshop.

Prijzen tussen 450 en 575 euro.

Download PDF
Download PDF
Over buro coco

Welcome to the buro boco pressroom.
We're a crispy PR-agency with a special love for cool lifestylebrands and a nose for the extraordinary. Our restless minds are always in the search of novelties, needles in haystacks and funny features. What else? We like to see ourselves as superninja's in an ever- and fastchanging landscape.

PS. A little glitter never killed anyone, right?



berichten